Saturday, January 24, 2009

wan hawa

dua hari yg lepas merupakan hari jadi tok. tapi sudah 3 tahun tidak disambut kerana sudah 3 tahun tok pergi maninggalkan kami.tok disini ialah nenek.di sebelah utara nenek dipanggil tok.saja aku tekankan kat situ sebab kawan2 aku kadang2 agak konfius bila aku kata tok,sebab bagi mereka tok itu datuk.
sudah 3 tahun pergi wan hawa kembali ke rahmatullah tapi rasa seperti baru saja lagi. tulisan ni aku buat sebab 2 hari lepas tepat pukul 12 jam handphone aku bunyi.bunyi tuh alarm harijadi org2 terdekat dengan aku. tapi xsangka malam tuh tgk2 alarm utk mengingatkan aku tarikh lahir wan hawa iaitu tok aku.
tok aku seorang yg kuat dan pandai masak.semua kerja boleh dia boleh buat.memang seronok kalau balik kampung sebab dia akan masak gulai daging yang memang laen dari yang laen.walopon mak aku cuba buat macam tok masak tapi rasa dia tak boleh lawan dengan resepi tok.hehe ..tok aku xpernah la marah cucunya dan kalu mak marah aku pasti kena tegur dengan tok.sebab tok kata 'xpayah la marah macam tuh kesian kat depa' hehehe..tu lagi syok kalu tok dtg umah atau masa dok dengan tok kat kedah.
tapi mak aku cakap yg tok aku ni masa muda sangat garang dan suka marah jugak la.. ehhehe jadi betul la kot sebab tuh mak aku garang kot hehhe okok back to the story.
dulu waktu aku kecik dalam umor 5 tahun mcm tuh la.aku selalu pergi kedah dan mak tinggalkan aku seminggu kat sana untuk tinggal dengan tok. aku paling seronok dok sana sebab boleh tidoq dalam kelambu plus sebelum tido dengar crita nabi .tapi sebelum tido pasang ubat nyamuk old kewl hehe pastuh pagi2 akan makan kat pankin belakang umh tok.itu dikira port untuk bdak2 mcm aku la hehe sebab meja tinggi sangat.hehehe kalu nak mandi plak suka ja nak mandi secara open kt blakang umah tok smbil teman tok basuh baju.kalu kat toilet dulu ade kolah utk tahan air yg sngt besat hehe sbb tuh kalu mandi sorang tok xbg takot mandi terus dlm kolah plus untuk keselamatan takot lemas hehe adoi rindu plak bila teringat time kecik2 dulu.
bila aku dah besar nie laen sikit, tok pun lebih moden .piza dan kfc jadi favourite eheh..kalu pergi umah tok kalu mood dia baik sure nak blanja piza.hehe aku dengan cousin2 aku slalu mcm pelik biar betul tuk nak pizza..dia nanti kata 'tok lapaq pizza la bli bnyk ckit satgi takcukup'. bab makan nie mmg tok aku ni number 1 dia akan masak so that semua akan makan dkat umh.kalu datang dr jauh pon dia akan paksa makan walopon kita sudah makan.walopon dia sakit dia mesti nak org dtg umah makan.biar xbnyk pon kena jugak makan kalu tak dia merajuk hehehe.. tok jugak suka handbag dengan kasut.. walopon makcik aku dah blikan utk dia.mesti dia akan complain dan kata 'depa nie suka beli beg yg dia tak suka.color pon xcantik ' hehe agak cerewet tapi aku paham bab handbag ngan kasut nie mmg la sensitif utk perempuan sebab kalu tak kena dah tak suka hahah.
tapi tu semua dulu,sedih memang tak dapat konrol bila teringat waktu terakhir tok. sebab tok dpt kanser dikala umor dia 83. agak teruk utk lihat org yg jauh lebih tua mengidap penyakit kanser. mmg la sedih. adoi aku agak sensitif dan asyik nak menangis tengok condition tok. sampaikan aku mintak cepat2 la ambik tok sebab xtahan tgk dia suffer. dan paling sedih time dia kat hospital sebab dah tak boleh bercakap sangat dan hanya tgk semua cucu dan anak2 dan menangis. tepat masuk waktu asar, hanya cucu2 tok saja bersamanya semasa menghembuskan nafas terkakhir. masa tuh mak dan makcik2 aku blik ke rumah utk sembahyang.
paling aku xboleh lupa apa yg dia kata tu betul.sebelum mak dan makcik2 aku blik dia pesan ' tunggu mak kat rumah petang nie mak blik.' hmm perginya wan hawa kerahmatullah.SEORANG IBU DAN TOK YG TERBAIK DAN AKAN AKAN SENTIASA DALAM HATI KAMI.
AL-FATIHAH

No comments:

Post a Comment